Lamp Wouda

Mijn achtergrond is techniek en theater. Ik werkte voor concerten, was muzikant, produceerde en speelde kleine voorstellingen, was technicus bij het internationaal werkende Dogtroep theatergezelschap en maakte vuurwerkshows.

Hoewel dat laatste, pyrotechniek, wellicht het mooiste en intensiefste beroep is dat ik ken, heb ik dat vak, na het gebeuren in Enschede in 2000, om zuiver practische redenen, vaarwel moeten zeggen.Jaquamachina

Na een aantal jaren als theaterchauffeur-inspecient te hebben gewerkt, ben ik me weer op mijn eigen creativiteit gaan richten en heb gezocht naar een kunstvorm die, net als vuurwerk, gebaseerd is op tijdsverloop en beweging, waarbij emotie en techniek gecombineerd zijn. Daarbij was er natuurlijk veel inspiratie in het werk van bijvoorbeeld Tinguly, Fichtel und Weisz, Theo Jansen en de vele anderen die zich met "kinetic art" bezighouden.

In mijn atelier (in Kunstcentrum Haagweg 4 Leiden, dat ik vanaf 1993 heb meehelpen opbouwen), heb ik in de periode 2003-2009 een aantal "emotiemachines" kunnen ontwikkelen. Daar zijn de eerste ideeën over watermachines ontstaan. Door de reorganisatie van het ateliergebouw moest ik verhuizen en een nieuwe werkplek zoeken. Die kwam in de vorm van Kunstweide Ommenabij, een stukje land met een loods aan de rand van Leiden. Hier moest ik wel een nieuwe start maken en mijn werkplaats van de grond af opnieuw opbouwen, waardoor de plannen wat vertraagd raakten, maar sinds de zomer van 2014 hebben de eerste AquaMachini hun vorm gekregen.
De bedoeling is om dit concept de komende jaren verder uit te bouwen en de machines op zoveel mogelijk plekken, zoals bijvoorbeeld festivals en kunstmanifestaties te presenteren.